Det går bra nu!

Det känns faktiskt helt okej att komma hem med en bra känsla i magen.

Jag älskar när man kommer till stallet och är nyfiken på vilken häst man ska ha den här gången. Tack vare taskigt väder är det lerigt överallt men hittills har jag inte dragit dit! Nåväl, Nasse fick jag idag. Den där glada känslan sjönk lite när jag såg att jag skulle ha honom. De senaste gångerna jag har haft honom så har det bara gått åt skogen rent ut sagt. Han vägrar gå framåt, springer in till medellinjen och tvärstannar/vägrar gå, när man ska galoppera stannar han också och börja sparka bakut/bocka när man använder spöet. Jag har under en tid nu känt att vi kanske inte passar varandra, att han helt enkelt inte gillar mig för att jag "kräver för mycket". Det är inte roligt alls att känna så, men som sagt, jag ska acceptera den häst jag får och bita i det sura äpplet om det är det som krävs!

En rejäl smäll på fingrarna fick jag. Precis som förra gången fick vi rida i det stora ridhuset och det är okej det också. Det är större + varmare, man får mer plats att rida på. Som vanligt lunkade Nasse bara på och jag fick driva konstant för varje steg. Ingen större överraskning (tack Gud för dressyrspö). Han travade sedan på relativt för att vara honom och svängde bara in en gång (!) och tjurade ihop. Surprise, surprise! När vi började med den riktiga övningen så gick det över förväntan. För ärligt talat, jag har inga som helst krav på Nasse när det kommer till sådant. Han kanske kan, men det kan inte jag lirka fram ur honom. Skänkelvikning längs ena långsidan, volt vid A och någon annan övning på den andra långsidan. De där skänkelvikningarna var väl inget att skryta om (kanske för att vi knappt fick till några) men några fick vi faktiskt till! Beröm till Nasse!

Vi bytte varv och nu skulle vi istället galoppera på volten vid A. Tro det eller ej. Jag hittade gasen på Nasse! Han galopperade på hur bra som helst för att vara honom! Han fattade oftast galopp direkt och höll den över hela volten. Glad tjej blir överraskad, haha. Problemet uppstod på långsidan där vi skulle göra skänkelvikningar, han sprang på så fort att jag inte hann med. För att vara Nasse så är detta... stort, riktigt stort. Late fan haha. Sedan blev det en liten paus innan vi började med galopparbete på fyrkantsspåret och på volterna. Nasse fattade snabbt galopp, fick damp (bocka/sparka bakut) och kutade sedan iväg med mig. Herrejäklar vilken fart han fick! Sprang på hela tiden tills vi saktade av. Jag har aldrig varit med om att han fått en sådan fart, inte ens när det är hoppning. Efter galopparbetet tuffade han på hur fint som helst. Wooop!

Jag brukar faktiskt få höra att jag brukar få en fin fart på honom, men som sagt, under de senaste gångerna har det bara känts som skit. Idag blev en rejäl vändning. Finare än någonsin! Om det var för att vi var i det stora ridhuset vet jag inte, men jag behövde den här timmen i alla fall. Än finns det hopp! Jag blev inte ens svettig och jag brukar vara rejält varm i vanliga fall efter en timme med Nasse. :3


Tur för honom att han är söt, haha.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0