Ridning!


Jepp, Nemo fick jag. För trevlighetens skull så stod han i stallet så det blev till att göra i ordning honom. Som sagt tidigare, det är en del av det roliga med ridningen också.

Uppvärmning i skritt i båda varven. När det kommer till Nemo är spö värdelöst. Det som behövs är ett bra rejäla bromsar. Han höll ett friskt tempo hela tiden. Tillslut var det dags för trav och efter en stund fick jag vända in till medellinjen för att korta ett läder. Jag har så förbaskat svårt med att få stigläderna jämna. Suck... Därefter skulle vi rida på volterna. Först på en stor volt och sedan skulle vi minska den. Vi fick sitta ned om vi ville och det gjorde jag när vi red på den mindre volten. Tyvärr tolkade Nemo detta som öka så jag fick hålla på bromsen hela tiden. Dessutom fick jag jobba lite på böjningen också, men ibland satt det perfekt! Galopp blev det också. Tyvärr började han slängtrava direkt så det blev ett jädra jobb med att lugna ned honom för att kunna ta en fattning. När jag väl lyckades så flöt han på helt awesome. Mjukt, fint och ett, i princip, lagom tempo.
Sakta av till trav och byta volt.
Lite jobbigare på den här volten. Han låg på en hel del och böjningen funkade bara på en av "kortsidorna" på volten. Döh, man svettades som en gris. Samma sak här, stor volt och mindre volt. Även galopp. Här tog det ännu längre tid innan han lugnade ned sig tillräckligt för att ta fattningen. Tillslut gjorde han det och det gick lika bra som på andra volten. Dock fick jag göra en lite större volt för att hålla avståndet eftersom alla inte har samma energi som Nemo. Sedan lämnade vi volten och fortsatte galoppera i hela ridhuset.

Sakta av och en paus.

När vi kom igång igen skulle vi göra skänkelvikningar på ena långsidan, en volt vid A, tempoväxlingar på andra långsidan och en volt vid C. Det hela gick sådär. Lite trångt här och där och han var väldigt stel på volterna. När det gäller skänkelvikningarna så var han lite för pigg kanske och gick inte hela tiden rakt. Sammanfattningsvis så var det okej.
Byta varv för att göra samma sak här. Lite bättre gick det men fortfarande inte så bra som det kunde ha varit. Sedan får man som sagt ligga lite på bromsen hela tiden. Efter den här övningen fortsatte vi på fyrkantsspåret för en sista galopp. Slängtrav innan han tog fattningen. Rullade på lika bra som tidigare och till och med volterna kändes okej.
Sakta av och byta varv. Trava runt lite på längre tygel innan vi saktade av och skrittade av.

Sammanfattning: En relativt okej lektion!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0