Gash. Ridning.


Nasse som sagt.

Snelhesten stod i stallet och väntade på att jag skulle komma och pyssla om honom. Trots att det egentligen inte behövs surrade jag fast honom. Han var inte direkt skitig men han fällde och dammade en del ändå. Today it was dags för dressyrspöet igen. För tro mig, jag känner den hästen och han går inte fortare än han behöver. Till min förargelse så fanns det tydligen en nöt som hade haft Nasse innan mig som inte vet vilken sida man spänner sadelgjorden på. Den var uppknäppt på hööööööger sida när man knäpper upp den på vääääääänster sida. Newbie.

What can I say? Det fanns ingen jävla gas. Hur mycket jag än manade på honom, med vader, skänklar och spö rörde han sig inte ett dyft fortare i princip. Snigel. Byta varv lite då och då men det gjorde ingen skillnad. I traven var han väl relativ. Vi skulle rida på böjda spår, serpentiner, volter. Detta gick relativt trots att han var stel och var nästan helt rak i volterna. Fy fy! När vi kört på ett tag skulle vi gå in på de stora volterna. Där skulle vi öka på den öppna sidan. Lika rak här och märktes det någon hastighetsskillnad? 2 av 10 kanske och det var knappt. Fast varje gång han gjorde en märkbar ökning fick han lite beröm. Sådant ska uppmuntras!
Byta volt.
Samma sak här, jag kämpade som en idiot. Han var rak fast han gick faktiskt på lite bättre. När vi arbetat med detta en stund saktade vi och gick ut på fyrkantspåret igen. En kort, kort paus innan vi skulle trava igen. Nu skulle vi göra tre serpentinbågar och skritta vid varje rakt spår. Gick sådär, fick peta på honom med spöet rätt ofta för att få igång honom igen. Stel i bågarna också. I slutet av övningen fick han upp tempot lite.

Vila.

Nu skulle vi börja med galopparbete. Galoppera runt och göra en 12 - 15 meters volt vid H och F. Han fattade galoppen snabbt och sprang på i ett tempo som är vanligast för honom. Petade på honom med spöet då och då för att se till att han inte bröt av. Volterna var lite jobbiga för honom. Ibland bröt han av, ibland fixade han det fast det var svårt att vända in. Sedan hände något snäppet roligare. Gjorde en volt vid H och petade därefter med spöet på honom för att öka lite (måste nämna att han inte tycker om spön och sparkar bakut ibland) och då tyckte han att jag krävde alldeles för mycket. Han blev sur och sparkade bakut rätt högt. Slog lite hårdare med spöet för att han skulle skärpa sig och då blev han förbannad. Gjorde en liten serie med bocksprång och sparkar bakut. Lyckligtvis var det ingen konst att hålla sig kvar och han fick ännu en tillrättavisning. Inget han var nöjd med och tjabblade lite. Tillslut skärpte han sig och blev bara sur en gång till. Fast då blev det bara en spark bakut. Hästskrälle...

Sakta av lite innan vi skulle göra serpentinövningen igen. Han gick faktiskt bättre och höll ett relativt tempo. Efter det så skulle vi göra galopparbete i det andra varvet också. Nu var han ganska trött men det gick helt okej. Inga fler dampfall utan han sprang på. Efter det började vi trava av lite och en stund senare på längre tyglar. Då gick han väldigt fint för att vara Nasse. Tillsist skrittade vi av också. 

Jag hade faktiskt turen att någon skulle han honom efter mig. Efter att jag hoppat av gick jag som en död zombie. Jag orkade knappt röra mig. But I did it.

Vi får väl hoppas att Nasse inte är sur på mig på fredag då vi ska hoppa en Clear Round. Han är ingen höjdhoppare och kan vara seg. Fast Clear Rounder tycker han att kul så vi får se. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0