Brev!

När jag kom hem hade jag faktiskt fått ett brev. Vuxenpoäng? ;) Haha, aja, det var i alla fall från Djurens Rätt. Det stod något där som jag tycker är värt att tänka lite på. Eftersom jag inte kunde installera min skrivare till datorn skriver jag helt enkelt av det som stod.

Hjälp oss att minska lidandet i EU:s kemikalietester!


EU:s nya kemikalielagstiftning REACH har beklagligt nog lett till fler djurförsök, som innebär mycket lidande för de djur som används. Det handlar om enorma antal djur som är i farozonen för att drabbas av de här försöken - mellan 10 och 50 miljoner djur! Kaniner måste uthärda ögon- och irritationstester. Giftighet och fosterskador undersöks genom att möss och råttor tvängsmatas med testämnen.

Inom ramen för den europeiska samarbetsorganisationen ECEAE - European Coalition to End Animal Experiments - arbetar Djurens Rätt nu för att så få djur som möjligt ska utnyttjas i de här plågsamma djurförsöken. ECEAE har redan genom ett intensivt påverkansarbete lyckats få igenom en del förbättringar för djuren i det nya regelverket. Efter ECEAE:s påtryckningar har försöksverksamheten begränsats så att det inte längre ska vara möjligt att testa samma kemikalier flera gånger. Den här bestämmelsen beräknas kunna rädda livet på 4 - 5 miljoner djur!

ECEAE har också bidragit till att ansökningar om djurförsök - med vissa undantag - måste genomgå en prövotid på 45 dagar. Under denna prövotid kan utomstående lägga fram belägg för att försöken inte behöver göras. Det kan exempelvis handla om informationen som det företag som vill använda kemikalierna inte tidigare har känt till. I det här prövotidsarbetet har ECACE under de senaste åren anlitat giftighetsexperter för att få fram fakta som kan förhindra att djur används i kemikalietesterna.

Detta stod på ena sidan om brevet och på andra sidan stod det om jakt. Den delen lägger jag upp imorgon. För att inflika tycker jag att detta är väldigt intressant läsning och det är väldigt viktigt att man får stopp på de här försöken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0