Tänk efter!

"Djurtester innebär stort lidande för djuren. I giftighetstester får djuren en koncentrerad dos av testämnet. I hudirritationstester rakas kaniner på ryggen innan testämnet läggs på deras nakna hud. I ögonirritationstester droppas testämnen direkt i ögonen på kaniner.
De här grymma djurtesterna utförs trots att det finns omkring 8000 välkända ingredienser för kosmetika-, hygien- och rengöringsprodukter.
EU har beslutat att 2009 förbjuda kosmetikatester på djur och försäljning av djurtestad kosmetika. Men vissa djurtester får fortsätta.
Tyskland är det EU-land som gör flest kosmetikatester på djur. I England är det förbjudet, i Sverige har det inte gjorts på många år, men det säljs djurtestad kosmetika i alla länder. 52 900 djur redovisades i EU:s senaste statistik över kosmetikatester (från 1999)
."
- Djurens Rätt

Eftersom jag är medlem i Djurens Rätt får jag hem lite saker då och då. Inklusive den här informationen. Sanningen är brutal. Folk är inte medvetna om hur mycket de här stackars djuren lider för att folk ska kunna kleta äckligt smink i ansiktet för att bli "snygga". Det är äckligt. Fortsätter man vända ryggen till detta hoppas jag i alla fall att man vet att ett djur kan ha burit det smink ni använder. Ett försvarslöst litet djur som tvingas till det och går en plågsam död till mötes.

Äckligt. Jag upprepar: Bl.a. så testar L'oreal, MaXfactor och Maybelline på djur. Tänk på det nästa gång ni köper deras produkter och stöder deras djurtester.

Den här är värd att titta på. Här ser ni hur bl.a. apor behandlas när det kommer till tester på djur.

Nästa gång hoppas jag att det är människor de testar på. Gärna barn eftersom de inte tar hänsyn till djurens ålder. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0