Tankar kring att skriva.

Jag älskar att sitta och skriva, speciellt noveller för det är då jag tömmer ur min fantasi som bäst. Eftersom en novell kan handla om vad som helst så kan jag helt enkelt dra ut det som finns i mina tankar just då. Detta passar mig kalas eftersom jag är en sådan person som ofta går och dagdrömmer. 90% av allt jag dagdrömmer om kommer aldrig ned i ord, men de sinar inte heller. 

Precis som de flesta andra tycker jag att det är kul att få respons för något man har gjort. Till exempel skrivit en novell eller att man håller på med en. Det finns ju flera sätt att försöka nå respons på, bl.a. kan man be någon läsa det man har skrivt (kan oftast kännas lite jobbigt/obekvämt) eller så kanske lägger man ut det på internet. www.Dikta.se är en sida för dikter och noveller. Oftast en bra sida om man söker respons för det man skrivit. Något jag också har gjort.

Jag har själv lagt ut flera verk på Dikta och fått en viss respons för dem. Jättekul att få höra från andra att de tycker att man ska fortsätta, absolut. Oftast fortsätter man ju också eftersom andra tycker att man ska göra det. Något som oftast har en negativ inverkan på mig och att skriva. Själva kommentarerna är ju oftast positiva så det är ju inte de som är problemet. Problemet ligger i att kvalitén på det jag skriver sjunker. Jag känner både press och stress för att prestrera något. Allt jag skriver blir därför slarvigare och går väldigt hastigt. Inte alls som jag själv vill ha det.

Det är i samma veva som jag oftast lider av idétorka och intresset för att skriva är lågt. Jag känner att jag inte längre skriver för egen vinning och då är det inte alls lika kul. Helt enkelt för att responsen gör att jag lägger press på mig själv och stress kommer alltid samtidigt. Därför tänker jag kasta om det hela lite. Jag ska skriva klart novellen innan jag lägger ut den på Dikta. Så då kan jag ju ta den tid jag behöver och få känslan av att jag gör det för min egen skull. 

Jag håller på med en novell nu (och inte flera som det annars brukar bli) som jag skriver på lite varje dag. Eller ja, jag försöker skriva lite varje dag. Ibland går det inte och ibland måste man slå ned på farten man har fått upp. Jag tar i varje fall lugnt med den och kan jag inte skriva så gör jag inte det. Det bästa är också att jag tar mig tiden att läsa igenom det jag har skrivit. Därmed har jag upptäckt en hel del små slarvfel som faktiskt förändrat meningar totalt haha. :)

Alla har vi olika sätt att skriva på och jag känner äntligen att jag har hittat mitt. Dock skulle säkert min textlärare tro att jag är helt ute och cyklar, men må så vara! Jag älskar att formulera meningar som Word anser inte är korrekta. Jag älskar att använda ord som folk inte brukar använda. Det får låta konstigt men jag tycker det ger en viss skönhet i texten. Det får sticka ut och låta gammeldags, men jag tycker det är mycket finare och dessutom roligare att skriva som att läsa. Till sist vill jag också bara påpeka att jag älskar att "komma tillbaka till rubriken". Nu ska vi ta ett exempel:

Jag har bestämt mig för att min novell ska heta "Det Tunna Glaset" eller något i den stilen. Därmed kan man sedan hitta följande meningar i novellen, på olika ställen:

"Regnet föll längs det tunna glaset."
"Regnet smattrade fortfarande mot de båda fönstren och rann likt forsar nedför det tunna glaset."
"Följde de droppar som hamnade på det tunna glaset med fingret tills de mötte sitt öde vid karmen."
"Precis som de andra dagarna rann det fortfarande regndroppar längs det tunna glaset."


Jag hoppas att ni förstår vad jag menar med att komma tillbaka till rubriken. Detta tycker jag ger lite mer klang i texten och något jag gladeligen börjat använda mig av. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0