Musiken i mitt liv.

Musik är viktigt. För mig är det så. Som tur är så är utbudet väldigt brett så man ju mer man fiskar desto mer napp får man. Jag chansat flera gånger och fått helt fantastiska resultat.

Vanlig Popmusik är inte helt min grej. Okej, vissa låtar är helt okej men de formar inget i mitt liv. Jag kan inte riktigt sätta fingret på den exakta genren som är just "mig". Oavsett genre så är också texterna viktiga. Dock är det heller inget jag snöar in mig på. Det ska vara hur musiken och texten går ihop, det är viktigt och något jag sätter stort värde på. En låt ska ha ett budskap som ska tas upp känslomässigt. Man måste verkligen lyssna för att förstå. Därför är utbudet viktigt! Alla kan inte höra i exakt samma låtar, om jag uttrycker mig så. Det finns något för alla, eftersom det knappast finns en känsla, en mening som är unik.

Ibland måste jag ge en låt flera chanser innan den hamnar i mitt "förråd". Ibland är det kanske så illa att jag aldrig kan lära mig att gilla den. Då får det vara så och man kan ju ändå inte gilla allt. Helt normalt. Det har hänt mig flera gånger ur enträget jag än försökt. För ibland vill jag verkligen gilla en låt eftersom ett speciellt band har gjort den. Så ska det inte vara. Funkar det inte efter de första försöken, låt det vara. Det kanske kommer med tiden eller så är helt enkelt låten inget för dig.



Den här låten har jag fortfarande inte tröttnat på. Det går helt enkelt inte. Texten, musiken, allt gör den så speciell att den alltid kommer ha ett särskilt rum i mitt musikhjärta.

Hittills finns det 4 Band som verkligen har format och haft ett stort inflytande i mitt liv.
  1. The Rasmus
  2. HIM
  3. Before Their Eyes
  4. A Skylit Drive
Dessa band har, på ett eller annat sätt, lett mig in på vägar i livet som jag kanske aldrig skulle ha tagit. I så fall hade jag aldrig varit jag, jag hade inte varit den jag är idag. De har fått mig att orka, att helt enkelt kunna, stå på mig. Vara stolt över den jag är och det jag gillar. De har fått mig att vända ryggen till allt skit som förekommit. Jag har blivit starkare i mig själv. Tack vare dessa 4.



Den här har säker de flesta hört och det var med den här låten min lilla musikvandring började.

2003 släppte The Rasmus låten "In the shadows". Den här låten föll jag för direkt redan då och den är lika bra än idag. 17 November 2007 slog HIM klorna i mig med låten "Right here in my arms". Jag kan fortfarande komma ihåg hur det kom sig att jag började lyssna på dem och vad jag tyckte då. Någon gång 08/09 sprang A Skylit Drive in till mig med låten "Wires and the concept of breathing". I samma veva som A Skylit Drive slog till kom även Before Their Eyes med låten "Life was all a dream".



Det här är ännu en låt jag inte kan släppa. Just den här låten är vad jag markerar HIM med.

Allt går i vågor, även hur mycket jag lyssnar på musik. Ett par månader i taget kanske är det HIM som gäller, några andra månader så är det Before Their Eyes. Så är det bara och det känns väl helt okej med någon variation i vardagen. I skrivande stund har Before Their Eyes tagit över med låtarna från deras senaste album "Untouchable". Texterna säger jag bara. <3 För någon vecka sedan var det A Skylit Drive som regerade med "Xo Skeleton" och "Your Mistake". Skumt nog sitter jag och hoppas på att HIM en vacker dag ska ta över igen, därför att jag får den irriterande känslan av att jag kanske tröttnat. I stilla sinnet tror jag bara att det inte riktigt är deras tid just nu och att den snart kommer. :)

Om någon ber mig ranka dessa band så skulle jag bara komma till 2 punkter.
  1. A Skylit Drive/Before Their Eyes/HIM
  2. The Rasmus
Trots att The Rasmus varit hos mig längst så har jag lagt dem lite på is för tillfället. Bidragande faktor är nog sångarens lilla "uppbrytande" och låten "Heavy". To be honest så klarar jag inte av den och blev så i helvetes besviken. Sådana bakslag får man dock ta och bara gå vidare. 



Den här låten är Dracula rakt igenom, för mig alltså. Jag lyssnade på den så mycket under den tid då jag läste boken att den "missfärgades". Jag kan inte lyssna på den utan att relatera till Dracula. ;)

Detta är ett högst personligt musikinlägg som jag dragit helt ur mina tankar. Jag kände att jag behövde spy ur mig det och det kan bli roligt att läsa senare. Sådana musikupplevelser antar jag finns hos alla och ser ut på sitt sätt. Nu vet ni hur mitt musikliv i princip ser ut. :)

Något band som betyder lite extra för dig? c:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0