Lektionen.


Fick som nämnt Campari idag. Till min lilla glädje så stod han faktiskt i stallet och väntade på att jag skulle komma till honom. Att sköta om hästen innan och efter ridning är ju faktiskt en trevlig del med ridningen. Han var lika snäll som vanligt när man kom in till honom. Eftersom han redan hade gått en lektion var det inte mycket att rykta, men jag gjorde det bara för att. Tyvärr så har den lille rackaren både martingal och skydd till bakbenen. Behöver jag nämna att jag trasslade ihop tyglarna och martingalet och att jag flera gånger satte om skydden? Haha, jag har noll koll på sådant.

Idag red vi i lilla ridhuset och för Jenny. I början av passet skrittade jag fram till henne och anmälde mig till Clear Rounden den 16.de september. Jag valde lille Nasse och att vi skulle hoppa 70 cm. På tiden att jag startar en Clear Round nu. :)
Efter uppvärmningen höll vi på med framdelsvändningar. Först i halt och sedan i skritten. Campari var som en ängel, varje vändning var klockren. (Kanske ska nämna att jag hade dressyrspö). Detta gjorde vi i båda varven och lika fina var varje vändning oavsett varv. När vi var klara med framdelsvändningarna började vi trava några varv i vänster varv. Sakta av för att byta varv med en framdelsvändning. Några till varv i trav och sedan skulle vi börja med en del serpentinbågar och i varje "båge" kunde vi lägga en volt om vi hade plats till det eller behövde minska avstånden. Detta gick inte så bra eftersom han var hemskt stel och formade sig inte efter skänkeln. Dessutom måste jag lära mig stänga händerna och ta in armbågarna mot kroppen.

Efter vi gjort bågarna några gånger saktade vi än en gång av och bytte varv med framdelsvändning. Nu skulle vi göra skänkelvikningar från A och C. Först i skritt. Nu gick Campari förträffligt fint. Ibland blev han böjd i kroppen men jag rätade ut honom och skänkelvikningarna var till 90% i mina ögon helt acceptabla. Lika bra gick det i traven och man kunde verkligen känna hur han arbetade. Fin fin häst! Tillslut var det dags för lite galopp först i vänster varv. Han var lite seg med att fatta galopp efter skänkel och slängtravade först. Bara att sakta ned lite och börja om. Sedan gick han väldigt fint och det enda som kunde göras bättre var att jag skulle stänga händerna och ta in armbågarna mot kroppen!
Byta varv i framdelsvändning en sista gång.
Höger galopp också. Här gick det hur bra som helst! Mest med tanke på att jag nu verkligen koncentrerade mig på att stänga händerna och ha armbågarna intill kroppen. Jättefin häst som sagt! Efter det travade vi av och gjorde en sista serpentinbåge. 

Slutsats: Kanon trots stel häst. c:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0