Hoppning.

Till min lilla förvåning så skulle vi tydligen hoppa idag. Inte mig emot, jag gillar att hoppa. Jag vill gärna påpeka att sist jag red Odette, vanlig dressyr, lekte hon rodeo med mig varje gång vi galopperade. Tjoho! Jag höll mig kvar som tur var, så farligt var det inte. :)

En taskig ovana Odette har är att när man ska sitta upp så går hon gärna iväg. Jag försökte en gång och sedan använde jag mig av pallen. Tyvärr verkade den som red Dettan innan mig ha världens längsta ben. Kortade dem först 5 hål men sänkte sedan ett hål för jag trivdes inte med den längden. Att rida Odette efter Pom Pom var väl en skillnad. Inte bara storleksmässigt utan ja, skillnad. Dettan har ju också en väldigt lång rygg som gör att hon inte riktigt orkar hålla ihop sig själv under galoppen.

Uppvärmningen i skritt var några varv fram och tillbaka och även på volterna. Sedan i traven så skulle vi lägga en stor volt vid C, en liten volt kring det gröna hindret (liten oxer) och en båge kring kombinationen. Jag fick väcka henne lite då och då så hon fick en fin fart hela tiden. Personligen tyckte jag att hon skötte allt kalas, gick som hon skulle i volterna och lyssnade på mina hjälper. Efter en stund skulle vi göra skänkelvikningar vid kombinationen istället för bara en båge. Här gick hon inte hela tiden rak utan jag fick försöka jobba med att hålla henne rak under själva rörelsen. Tillslut gick det fint.
Byta varv.
Gör likadant i detta varvet. Volt vid C, liten volt vid oxern och skänkelvikningar vid kombinationen. Efter en stund till var det dags för galopp. Då var vi i höger varv och ja, Odette hade nog svårare med höger. Inte för att jag hade förväntat mig annat, jag visste att hon skulle bryta av lite då och då för hon tycker helt enkelt det är jobbigt med sin kropp. Dessutom påminde jag mig själv hela tiden att: Varje gång hon bryter av ska jag inte sitta som en påse piss och försöka stressa henne fram i galopp igen. Jag ska ta det lugnt, sitta ned och få henne att lugna ned sig lite innan jag gör en ny fattning. Se! Det funkade faktiskt väldans och det är något jag verkligen måste komma ihåg.
Byta varv.
Nu är vi i vänster igen och vi ska även galoppera i detta varvet. Vilken skillnad! Vilken skillnad säger jag bara! Hon bröt inte av en enda gång och det gick väldigt mjukt och stadigt. Jag blev väldigt förvånad och fick en väldig stark glädje över att hon gick så fint. Vänster är säkerligen hennes lättare sida.

Paus. Kristina visade vad vi skulle göra. Först visade hon två hinder vi skulle hoppa, snett genom kortsidan om någon fattar vad jag menar med det. Dock ändrade hon sig sedan och bestämde att vi skulle hoppa ett litet kryss som "uppvärmning".

Dags att komma igång igen och det var bara att ta tyglarna igen. Medan alla andra skrittade på spåret hoppade en i taget (i trav) det lilla krysset. I ordning så blev jag sist. Det gick väl sådär, hon tog ett litet skutt innan och det såg väl kul ut. Vi kom över båda två och det var det som var meningen! Godkänt. Därefter skulle vi hoppa de två hinderna som stod på diagonalen. Nasse, Red Skin och därefter Nella. Jag kan säga det att Nella är en häst som är en levande energibomb. Om man någonsin har sett henne så vet man hur gärna hon bara springer på. Därför fick hon som idag hade Nella komma på dessa hinder i trav. Efter det sista landade hon i galopp och där började karusellen. Hon saktade aldrig av och man kunde verkligen se vad som skulle hända. Nella ökade bara i stället och det slutade med att ryttaren föll av och slog i huvudet i en vägg. :/ Alla stod stilla i kanske 5 minuter innan Kristina bad oss börja skritta igen.

Tillslut satt ryttaren upp igen och då skulle vi trava för att hålla igång dem lite. Därefter började vi med hoppningen igen och istället för att vara sist hoppade jag nu som nummer tre. Likadant gick det på dessa hinder, småskutt så jag inte riktigt var med över hindret och tappade tyglarna något. Dock hann jag hämta upp dem igen innan nästa, fast hon hoppade likadant igen. Som sagt, vi tog oss över och det var det som var meningen! Godkänt. Efter att alla hade hoppat så skulle vi hoppa igen, hinderna på diagonalen + krysset. Vad ska jag säga? Odette hoppade likadant igen och påväg mot krysset slängtravade hon men kom i galopp precis innan. Likadant hopp. Kalas snyggt. Vi kom över! Sedan en sista gång och då jädra. Lite mer fart och hon hoppade perfekt. Hon tog alla tre hinderna perfekt! Beröm fick hon helt klart av mig, det hade hon förtjänat.

Tillslut travade vi av dem lite och skrittade av dem i några minuter. Ridläraren gick fram till var och en och berömde en för det man hade gjort bra. Något jag tycker är riktigt viktigt för då känner man sig positivare till att vilja bli bättre!

Odette skulle inte gå mer så jag fick gå upp med henne till stallet. Av med sadel och träns och på med grimma. Ryktade noga av henne och svampade också där hon var som svettigast. Något jag själv hade behövt, jag svettade som en gris, till och med på benen! Haha. En sista klapp sedan gick jag och bytte om för att åka hem. Gött. (:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0