Första Ridlektionen.

Igår fick jag äran att få rida Pom Pom. En vit valack korsning som är liten storhäst. En nämre presentation blir det senare.

Innan en lektion börjar brukar jag alltid tänka igenom saker i förebyggande syfte.

  • Vilken häst ska jag ha?
  • Hur är den? (Lat, pigg)
  • Har jag ridit den förr?
  • Vad ska jag behöva tänka på?

Dessa frågor brukar jag bland annat ha svarat på för mig själv innan jag sitter upp. Däribland väljer jag också ut vilket spö jag ska ha anpassat till hästen. Dressyrspöet för latare hästar, det vanliga för relativa och inget alls för energibomberna. :)

Som sagt, Pom Pom fick jag. Det var nog senast förra året jag hade honom sist så det var bara kul. Så vitt jag visste så brukar han vara ganska slö så jag tog dressyrspöet för den här gången. I uppvärmningen gjorde jag som alltid. Jag försöker alltid få hästen att gå i ett ganska friskt tempo för då brukar de få lite mer energi senare. Speciellt på de "latare" hästarna så är detta väldigt viktigt. Pom Pom var ganska slö det första varvet men sedan fick han igång motorn lite. Dessutom red nybörjarna ut (rider samtidigt) så vi hade hela ridhuset att rida på.

Idag skulle vi inte arbeta alltför hårt eftersom hästarna inte gått på ett tag. Serpentinbågar på spåret, volter och skänkelvikningar. Detta skötte Pom Pom kalas. Han lyssnade på mina hjälper och var rak och fin i skänkelvikningarna. Han formade sig också minst lika fint i volterna. Då han höll ett jämnt tempo behövde jag inte lägga all fokus och energi på gasen. Istället kunde jag fokusera mer på att se till att han gick ut i hörnen och gjorde övningarna så noggrant som möjligt. Ibland fick jag självklart påminna honom lite om farten men inte så ofta som på t.ex Nasse, haha. :)

Första galoppen var i vänster varv och den tog han fint. Han bröt bara av en gång och det var mitt egna fel. Dock var han ganska skumpig så man satt som en studsboll på honom, haha. Här höll han ett väldigt fint tempo och jag behövde bara driva på om jag kände att han var nära till att bryta av. Vi arbetade både på rakt spår och på volter. 

Efter galoppen bytte vi varv och arbetade på samma övningar i trav som på förra varvet. Skänkelvikningar, volter och bågar på spåret. Inga problem här heller utan han var lika duktig nu. Sedan i galoppen blev det dock fler avbrott. Han hade ganska svårt att hålla igång och bröt av då och då. Galopp blev det oavsett vad så vi gjorde det vi skulle. När vi bröt av till trav skulle vi trava av dem lite för att sedan pausa en stund. Då lät jag honom gå i den takt han själv ville. 

Vi fortsatte med samma arbeta efter pausen som innan. Dock kom snart nybörjarna tillbaka och då fick vi hålla oss på en lite mindre bit (dock större än den nybörjarna red på). Nu blev det en del stopp på Pom Pom då han var lite lös i magen (vilket han ofta är och han har en anledning till det). Trots det arbetade han som han skulle och stoppen påverkade inte det speciellt mycket. Vi avslutade med att skritta av dem med ett varv kring banorna. :)

Jag är väl inte världsbäst på att beskriva men jag kommer mest att ha dessa inläggen för egen vinning. Så jag kan komma ihåg varje ridpass under terminens gång. Kan bli intressant att läsa igenom senare. :)


Pom Pom [presentation kommer!]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0